Zabawy ruchowe

6/06/2016

Balon – jest to luźna zabawa dziecka i rodzica z balonem. Rodzic trzyma balon, a dziecko markera. Dziecko może popisać balon lub coś na nim narysować.

 

STOP i START – tańczymy do muzyki, po chwili zatrzymujemy muzykę i mamy proszą dzieci żeby się nie ruszały. Powtarzamy kilka razy. Można zmieniać tempo muzyki, a rodzice  z dziećmi będą naprzemiennie biegać, maszerować, skradać się.

 

Zabawa z chustą/materiałem/ kocem  – kręcenie, turlanie, zawijanie i odwijanie dzieci (jak naleśnik),  kiedy leżą na chuście, robienie kokonu z dzieci stojących na chuście, dzieci wbiegają pod chustę a rodzice falują chustą, podrzucanie balonów na chuście,  przeciąganie materiału (jak liny), falowanie w powietrzu, taniec z materiałem z obrotami – też z zawijaniem – do muzyki.

 

Pojazdy – dziecko siada na kolanach rodzica i wspólnie udają środek transportu: samochód, pociąg, samolot, łódkę, rower. Rodzic może prowadzić narrację o trasie, jaką pokonuje pojazd, gdzie trzeba skręcać w różne strony, jechać z górki. W innej wersji tej zabawy dzieci przemieszczają się w swoich pojazdach (pchane lub ciągnięte przez rodziców) przy dźwiękach muzyki (pojazdy wcześniej można wykonać w czasie zabawy plastycznej).

 

Sznurek – rodzic zawiązuje sznurek w dwóch miejscach pokoju (np. między filarami), nastepnie rodzice przeciągają pod sznurkiem dziecko na gazecie lub kocu. Sznurek może również słuzyć jako siatka podczas wpólnego odbijania balonika.

 

Tor przeszkód – ustawione plastikowe butelki mogą być pachołkami w torze przeszkód. Rodzic ciagnie dziecko na kocyku między pachołkami lub dziecko samodzielnie pokonuje tę trasę siedząc na poduszce i odpychając się nogami. Zabawę mozna urozmaicić ustawiając przeszkody (np. węża z klocków lub zabawkę).

 

Zabawa w zaufanie – rodzice zawiązują oczy a dzieci prowadzą ich za rękę. Można poustawiać krzesła lub worki sako i poprosić dzieci, żeby prowadziły rodziców w miejsce, gdzie mogą usiąść.

 

Kręta droga – rodzice rysują na flipcharcie zakręconą drogę, a następnie razem z dzieckiem przesuwają po niej plastikowy korek od butelki. Droga może prowadzić przez park, albo do domu.

 

Kółko graniaste – trzymamy się za ręce i posuwamy się w jednym kierunku po obwodzie koła, śpiewając:

Kółko graniaste
Czworokanciaste,
Kółko nam się połamało,
Cztery grosze kosztowało,
A my wszyscy bęęęc!

…przewracamy się wśród śmiechu i okrzyków, ale jednocześnie staramy się nie przerwać kręgu. Im bardziej wymyślna wywrotka, tym większa radość!

 

Rozpoznawanie i naśladowanie – puszczamy dzieciom nagranie np. dźwięki zjawisk pogodowych (deszcz, grzmot burzy, szum wiatru), odgłosy zwierząt, dzieci mają za zadanie rozpoznać co to za dźwięk, można połączyć to z zabawą ruchową np. biegamy po sali i udajemy wiatr, ryczymy jak tygrys, skaczemy po sali jak króliki

 

Lot rakietą – rodzic wciela się w rolę rakiety a dziecko kosmonauty: dziecko siedzi tyłem do rodzica pomiędzy jego zgiętymi nogami. „Rakieta” kołysze się w różne strony. Osoby prowadzące mogą być narratorami tej zabawy, opowiadając wymyśloną historyjkę zawierającą elementy współdziałania rodzica i dziecka np. przygotowanie kosmonauty do lotu (rodzice udają, że zakładają dziecku kombinezon), start rakiety (rodzice bardzo szybko ruszają kolanami lub podnoszą dzieci do góry, pomagają im podskoczyć.), turbulencje (rodzice szybko kołyszą się w różne strony), powrót na ziemię (rodzic bardzo powoli przechyla się w różne strony). Na koniec, po „wylądowaniu” można wręczyć każdemu dziecku wcześniej przygotowaną „Odznakę Małego Kosmonauty”.

 

Naśladowanie ruchów i odgłosów zwierząt – mogą być różne formy tej zabawy np. rodzic pokazuje obrazki ze zwierzętami i pyta dzieci co to za zwierzę? Jaki wydaje odgłos?
W innej formie zabawy, rodzic opowiada o zwierzęciu np. to jest kotek i ma na imię Mruczek, bardzo lubi spać, a może pokażecie jak wy śpicie? (tu dzieci pokazują), kiedy Mruczek budzi się, przeciąga się dokładnie, może przeciągniemy się razem z Mruczkiem? (dzieci i rodzice przeciągają się), potem Mruczek głośno miauczy, a jak kot miauczy? (tu dzieci naśladują miauczenie kota). Dzieci mogą skakać jak zające, „latać” po sali z wyciągniętymi rączkami, jak ptaki. Zabawa może również polegać na naśladowaniu ruchów rodziców, zgodnie z treścią narracji, która może dotyczyć np. łąki, pojazdów, lasu.

 

Berek – rodzice i dzieci naprzemiennie się gonią, próbując złapać, a kiedy przestaje grać muzyka stają nieruchomo.

 

Turlanie piłki – rodzice i dzieci siadają naprzeciwko siebie, turlają między sobą małą piłkę.

 

Wierszyki i piosenki powtarzanki – rodzice mówią wierszyk lub śpiewają piosenki wykonując przy tym określone czynności (np. dotykają kolan, stóp, podnoszą ręce do góry, podskakują) i zachęcają dziecko do naśladowania ich ruchów. W zabawie tej można wykorzystać wierszyki: Taniec butów, Tu paluszek, Tu mam buzię, Głowa ramiona. Jeżeli zabawa ma się odbywać przy słowach piosenki rodzic może skorzystać z nagrania.

 

Części ciała – dziecko i rodzic stykają się poszczególnymi częściami ciała (paluszki, dłonie, łokieć, plecy, kolana, stopy, brzuch, nos, czoła), w celu urozmaicenia zabawy, uczestnicy mogą stykać się częściami ciała zgodnie ze słowami piosenki np. „Głowa, ramiona” lub w odpowiedzi na zagadki prowadzących.

 

Czary-mary – pod chustą znajdują się np. dwa lub trzy przedmioty, dziecko sprawdza i stara się rozpoznać je i nazwać, następnie dziecko zamyka oczy, rodzic „czaruje” i zabiera jeden z przedmiotów spod chusty, dziecko ma za zadanie rozpoznawać, który przedmiot zniknął w następstwie „czarów” rodzica.

 

Huśtawka – rodzic i dziecko siadają naprzeciwko siebie, łapią się za ręce i kołyszą do przodu i do tyłu.

 

Trzymanie i puszczanie – przygotowujemy dzieciom przedmioty różnej wielkości i wagi, które będą podrzucać i upuszczać, np. piórka, klocki, piłeczki do ping-ponga. Dzieci podrzucają przedmioty i obserwują w jakim tempie spadają i czy wydają jakiś dźwięk kiedy spadają.

 

Gimnastyka – powtarzamy dziećmi i rodzicami prosty tekst:

tupiemy nóżkami,
tupiemy nóżkami,
tupiemy nóżkami, każdego dnia!

Powtarzając tekst zmieniamy czynności: machamy rączkami, dotykamy nosa, klaszczemy w ręce, wyciągamy się w górę, kiwamy głową.