Zobacz galerię zdjęć (1)

FDDS współorganizatorem III edycji kampanii „Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję”.

15/09/2016

Z okazji zbliżającego się Europejskiego Dnia Walki z Depresją, rusza trzecia edycja kampanii „Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję”. Jej tegoroczna odsłona dotyka tematu depresji poporodowej. Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, która prowadzi zajęcia terapeutyczne dla mam ze zdiagnozowaną depresją, jest współorganizatorem akcji.

Celem tegorocznej edycji kampanii „Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję.” jest zwrócenie uwagi Polaków na problemy kobiet, które zmagają się z tą chorobą po urodzeniu dziecka. Akcja ma zachęcić mamy do leczenia i psychoterapii, które są jedyną drogą, by wygrać z chorobą śmiertelnie niebezpieczną dla matki i dziecka. Ponadto kampania ma na celu przełamanie stereotypów związanych z depresją i walkę ze stygmatyzacją osób chorujących.

Z depresją poporodową zmaga się co dziesiąta matka po urodzeniu dziecka (Światowa Organizacja Zdrowia podaje nawet skalę do 30%). W zeszłym roku w Polsce na świat przyszło ponad 270 tys. dzieci. Co najmniej dziesiątki tysięcy kobiet doświadczyły depresji poporodowej, a według Narodowego Funduszu Zdrowia leczyło się zaledwie 51 z nich.

Szacuje się, że w Polsce porzucanych jest rocznie nawet sto noworodków. Co roku dochodzi do około pięćdziesięciu przypadków dzieciobójstwa. Za wieloma z tych dramatów kryje się nieleczona depresja poporodowa matek (choć oczywiście przyczyny są często znacznie bardziej złożone). Dlatego konieczne jest zwiększenie świadomości Polaków o depresji poporodowej.

Do grona ambasadorów kampanii dołączyły: Ewa Błaszczyk, Beata Chmielowska-Olech, Aleksandra Kostka, Agata Młynarska, Anna WyszkoniMonika Zamachowska. Kampanię wspierają również mężczyźni, ponieważ ich rola w zauważaniu objawów i pomocy kobiecie cierpiącej na depresję poporodową jest nie do przecenienia: Piotr Zelt, Maciej Orłoś, Tomasz Wolny i Jarosław Gugała.

Organizatorami są: STOWARZYSZENIE AKTYWNIE PRZECIWKO DEPRESJI, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę (dawniej Fundacja Dzieci Niczyje) i Fundacja ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych.

Więcej na temat depresji poporodowej oaz samej kampanii można przeczytać na stronie twarzedepresji.pl.