Mam dość! – co możesz zrobić dla siebie, by zażegnać rodzicielski stres?

24/05/2016

“Mam dość!” – co możesz zrobić dla siebie, by zażegnać rodzicielski stres?

Stres jest nieuniknionym zjawiskiem występującym w życiu człowieka. Każdy z nas bowiem, bez względu na wiek, doświadcza nieprzyjemnych sytuacji, do których organizm musi się przystosować i przyjąć “nową taktykę postępowania”. Zanim to jednak nastąpi i w pełni dostosujemy się do nowej sytuacji, następuje zwiększone wydzielanie adrenaliny, pociągające za sobą szereg skutków.

To właśnie przez nadmiar tego hormonu we krwi możemy czuć przyśpieszone bicie serca, większą niż zwykle potliwość, wychłodzone dłonie i stopy, problemy ze strony układu pokarmowego, w postaci bólu brzucha lub nudności, a także drżenie mięśni i nagłą suchość w ustach. Obok fizycznych objawów, stres daje o sobie znać także w postaci zmian w psychice. Na pewno znane jest Ci jest pojawiające się w sytuacji stresu negatywne myślenie, obniżone poczucie własnej wartości, trudności w koncentracji i podejmowaniu decyzji.

złość_1

 

W życiu każdego z nas pojawia się mnóstwo stresujących sytuacji, ponieważ uważa się, że we współczesnych czasach stres może być wywołany właściwie przez wszystko. Także przez to, co wydawało się wspaniałą rolą do odegrania w życiu – bycie rodzicem. Choć rodzina dla wielu z nas jest najważniejszą wartością, życie rodzinne może być niezwykle stresujące. Jednym ze stresorów coraz częściej staje, zwłaszcza dla młodych rodziców się opieka nad małym dzieckiem. I okazuje się, że stare powiedzenie głoszące, że “małe dzieci – mały kłopot” nie zawsze się sprawdza.

Poza zupełnie nowymi obowiązkami, związanymi z pielęgnacją i opieką nad dzieckiem, często w głowach młodych rodziców pojawia się wiele pytań dotyczących szeroko pojętego wychowania. Kiedy i jak stawiać dziecku granice? Jak powstrzymywać się przed chęcią wymierzenia klapsa? Co zrobić, gdy dziecko jest niegrzeczne? Jak radzić sobie z codziennym stresem tak, aby nie odbijał się on na dziecku? Jak przezwyciężyć zmęczenie i złość?

Wydaje się, że relaks jest bardzo prosty do osiągnięcia, okazuje się jednak, że często mamy problem z wypoczynkiem. I choć każdy z nas ma inne potrzeby, a najlepsze rezultaty dają sposoby wypracowane samodzielnie, relaks nie musi być trudną sztuką. Na początku często wystarczy przez chwilę posłuchać spokojnej muzyki, porozmawiać z bliską osobą przez telefon, przeczytać kawałek ciekawej książki, wybrać się na krótki spacer lub nawet pomalować sobie paznokcie.

Czasami pomaga też rozmowa prowadzona z samym sobą. Często, jeśli powiemy na głos, co nam przeszkadza lub nas złości, potrafimy spojrzeć na problem także z innej strony.  Pomocną techniką jest czasem sporządzenie listy spraw, które są szczególnie denerwujące. Następnie warto uporządkować je od najbardziej do najmniej irytujących. Napisane obok każdej sprawy wyjaśnienie, dlaczego nam przeszkadza, może uzmysłowić, że tak naprawdę borykamy się z jednym problemem, a reszta to jego konsekwencje.

Poważną przeszkodą, która bardzo utrudnia wypoczynek młodym rodzicom, jest najczęściej brak czasu. Nie odkryjemy tu Ameryki, mówiąc, że młodzi rodzice, a zwłaszcza matki, są często mocno przeciążone obowiązkami, a nowa sytuacja związana z pojawieniem się kolejnego członka rodziny wymaga przystosowania się. Ważne jednak jest, aby przeżywając trudności, dać sobie pomóc.

Przede wszystkim pozwól, by inne osoby z rodziny lub z grona znajomych od czasu do czasu odciążyły Ciebie w domowych obowiązkach. Jeżeli najbliżsi nie garną się do opieki nad Twoim dzieckiem, spróbuj z nimi szczerze i spokojnie porozmawiać i poproś o pomoc. Często znajomi bądź rodzina nie chcą wtrącać się w Twoje sprawy i dopóki wyraźnie ich o to nie poprosisz, być może nie będą czuli się Tobie potrzebni. Drobne niedomówienia często bywają wstępem do poważnych problemów!

Jeśli już uda się znaleźć osobę, która zechce pomóc, zaufajcie jej i w tej krótkiej chwili odpoczynku zajmijcie się TYLKO I WYŁĄCZNIE SOBĄ. Młode mamy często nie potrafią oderwać myśli od domowych spraw, a w rzadkich chwilach odpoczynku zaczynają sprzątać lub prać. A więc, droga mamo, nie doprowadzaj wtedy mieszkania do porządku, tylko zrób to, na co faktycznie masz ochotę. Dla Twojego dziecka ważniejszy będzie Twój uśmiech na twarzy i spokój bijący od Ciebie, niż powieszone firany lub odkurzona kanapa w salonie.

W trakcie odpoczynku ważne jest rozluźnienie mięśni. Okazuje się bowiem, że żyjąc w ciągłym i silnym stresie,  nawet w trakcie snu nie jesteśmy w stanie całkowicie pozbyć się napięcia ze swego ciała. Podczas krótkiej chwili wypoczynku w ciągu dnia staraj się rozluźniać po kolei wszystkie partie mięśni. W tym celu połóż się na łóżku lub podłodze i zaczynając od stóp, powoli powtarzaj w myślach: “Rozluźniam prawą stopę, rozluźniam prawą stopę…”. Powtarzając  kilkakrotnie każdą sekwencję, wczuj się w swoje ciało i pozwól, by rzeczywiście się rozluźniło. Po takim ćwiczeniu usiądź i powoli pokręć szyją – pięć wolnych skrętów w prawo, następnie pięć w lewo. Następnie siądź i delikatnie pochyl głowę do przodu. Pozwól, by krew dopłynęła do mózgu. Potem weź trzykrotny, głęboki wdech nosem i wypuść powietrze ustami. A po tym wszystkim uśmiechnij się do siebie!

Ważną umiejętnością jest także sztuka mówienia o swoich emocjach i o emocjach własnego dziecka. Umiejętność nazywania emocji to istotny krok, prowadzący do rozmowy o nich, nawet z bardzo małym dzieckiem. Staraj się nazywać emocje, które przeżywa dziecko, tak, by umiało je ono z czasem nazywać samodzielnie. Spróbuj powiedzieć do dziecka “Widzę, że jesteś zły/smutny. Jednak jestem obok Ciebie i zawsze możesz się do mnie przytulić.” Jeżeli Twoje dziecko wpada w furię, staraj się nie denerwować tym aż tak bardzo. Upewnij się, że dziecko jest bezpieczne, że Cię widzi i w razie czego możesz do niego szybko podejść. Jeżeli przerazi lub rozzłości Cię widok rozwścieczonego dziecka, ono na pewno uzna, że faktycznie dzieje się coś strasznego i będzie się bać i złościć jeszcze bardziej. Twoja spokojna twarz i łagodny głos z pewnością będą bardziej przydatne w uspokojeniu dziecka.rodzice happy

 

Na koniec ważna informacja: pamiętaj, że nie jesteś jedyną matką lub ojcem, którzy mają odczuwają trudności w opiece nad dzieckiem. Twoje trudne doświadczenia są bardzo dobrze znane innym rodzicom i nie myśl, że tylko Ty odczuwasz zmęczenie. Być może kontakt z innymi rodzicami stanie się dla Ciebie świetną okazją do rozwiązania tego, co Cię dręczy. Jeśli natomiast czujesz, że potrzebujesz wsparcia ze strony profesjonalistów, zajrzyj tutaj: www.dobryrodzic.fdn.pl.