• O Fundacji
    • O Fundacji
    • Struktura Fundacji
    • Rekrutujemy!
    • Ważne dokumenty
    • Projekty
  • Aktualności
  • Co robimy
    • Co robimy?
    • Pomagamy dzieciom krzywdzonym
    • Udzielamy wsparcia przez telefon
    • Wspieramy rodziców małych dzieci
    • Dbamy o bezpieczeństwo dzieci w internecie
    • Badamy zjawisko przemocy w Polsce
    • Wymiar Sprawiedliwości Przyjazny Dziecku
    • Wprowadzamy Standardy Ochrony Dzieci
    • Edukujemy profesjonalistów pracujących z dziećmi
    • Wydajemy kwartalnik "Dziecko Krzywdzone"
    • Tworzymy kampanie społeczne
    • Tworzymy Krajową Koalicję na rzecz Ochrony Dzieci
    • Wywieramy nacisk na decydentów
  • Jak pomagamy
    • Jak pomagamy?
    • Centra Pomocy Dzieciom
    • 116111 - telefon zaufania dla dzieci i młodzieży
    • Poradnia dla Rodziców Latarnia Morska
    • 800 100 100 - telefon dla rodziców i nauczycieli w sprawie bezpieczeństwa dzieci
    • Przyjazny Pokój Przesłuchań
    • Poradnia Dziecko w Sieci
    • Szkolenia i materiały dla profesjonalistów
  • Biznes wspiera dzieci
    • Biznes wspiera dzieci!
    • Formy współpracy z firmami
    • Nasze przykładowe współprace
    • Skontaktuj się z nami!
  • Wspieraj nas
    • Wspieraj nas
    • Przekaż darowiznę
    • Wspieraj regularnie – polecenie zapłaty
    • Wspieraj regularnie
    • Przekaż 1,5%
    • Załóż zbiórkę
    • #biegamdobrze
    • Zaangażuj swoją firmę
    • Nasi fundraiserzy
    • W jaki sposób wykorzystujemy nasze fundusze?
  • Kontakt
  • Petycje
  • Pl
    • En
    • Ua
  • Wpłać
  • Strona główna
  • O Fundacji
  • Co nowego w Fundacji?
  • Co myśli i czuje współczesny ojciec. Nowy raport Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę
  • Co nowego w Fundacji?
  • Rekrutujemy

Co myśli i czuje współczesny ojciec. Nowy raport Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę

06.10.2022

We wszystkich badaniach Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, w których pojawia się pytanie o to, kto jest wsparciem dla dzieci i młodzieży w Polsce, wynik jest bardzo podobny: na pierwszym miejscu młodzi ludzie wskazują matkę, następnie kolegów lub przyjaciół, a dopiero na trzecim miejscu tatę. Tymczasem polscy ojcowie są coraz bardziej świadomi i chcą angażować się w wychowanie dzieci oraz rozwój relacji z dzieckiem i rodziną. Jednak potrzebują do tego odpowiedniego wsparcia. W nowym raporcie Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę „Tata”, którego pierwsza edycja miała miejsce w 2014 r., przyglądamy się najważniejszym zmianom w świadomości ojców po ośmiu latach.

Celem badania przeprowadzonego w kwietniu i maju 2022 roku było: poznanie postaw ojców w Polsce dotyczących podziału zadań związanych z wychowaniem dziecka między matkę i ojca; uzyskanie wiedzy na temat podziału obowiązków między rodzicami w zakresie opieki nad dzieckiem; poznanie skali korzystania przez ojców z urlopów opiekuńczych – ojcowskich i rodzicielskich oraz przyczyn, dla których z nich nie korzystają oraz uzyskanie wiedzy na temat trudności rodzicielskich, na jakie trafiają ojcowie w Polsce.

Aż 85% ojców, którzy wzięli udział w badaniu, uważa, że matka i ojciec w podobnym stopniu powinni rozmawiać z dzieckiem o jego problemach, a ważne decyzje dotyczące dziecka rodzice powinni podejmować wspólnie (83,7%).

Opowiadają się za równym podziałem zadań we wszystkich obszarach związanych z opieką nad dzieckiem, jednak przede wszystkim przy zabawie (81,6%) i pomocy w nauce (78,2%). Ponadto co trzeci ojciec widzi głównie odpowiedzialność matki w kwestii przygotowania posiłków dla dziecka (28,2%) i pielęgnacji niemowlęcia (31,2%). Jedyny obszar zarezerwowany dla ojca to uprawianie sportów z dzieckiem (28,3%).

 

 

Co ciekawe, najbardziej konserwatywną światopoglądowo grupą są ojcowie w wieku 18–20 lat. Istotnie częściej niż ojcowie w wieku 31–40 lat uważają, że to mama powinna zajmować się pielęgnacją niemowlęcia, a tata – uprawianiem sportów. Ponadto częściej też wskazują mamę jako osobę odpowiedzialną za pomoc dziecku w nauce, kontakty z nauczycielami oraz opiekę nad chorym dzieckiem.

Nadal też duża część ojców (63,1%) prezentuje stereotypowe myślenie, uważając, że zabezpieczenie materialne rodziny spoczywa głównie na ich barkach. Widać tutaj potrzebę włączenia narracji dotyczącej podziału odpowiedzialności za utrzymanie rodziny między kobietę i mężczyznę, by odciążyć mężczyzn w tym poczuciu, które może być dla nich ciężarem.

 

 

Nie wszyscy ojcowie biorą urlop ojcowski, choć jest on w 100% płatny i trwa tylko 2 tygodnie. Promocja urlopu i pokazywanie pozytywnego wpływu spędzanego czasu na budowanie silnej i stabilnej więzi i relacji między dzieckiem a ojcem jest konieczna, aby więcej ojców rozumiało ten fakt. Potrzebna jest też komunikacja do matek i pracodawców, ponieważ respondenci deklarują, że nie biorą urlopu z braku potrzeby w domu lub ze względu na zbyt wiele obowiązków w pracy. 60,4% ojców uzasadnia, że nie skorzystali z kolei z urlopu rodzicielskiego, gdyż to matka dziecka chciała wykorzystać cały dostępny rodzicom urlop. Pomóc w zmianie mogą planowane zmiany w 2022 dotyczące wprowadzenia dodatkowych 9 tygodni urlopu rodzicielskiego, które będzie mógł wykorzystać tylko tata, bez możliwości przekazania mamie.

Zmiany wymaga również uproszczenie zapisów dotyczących urlopów w kodeksie pracy. Przede wszystkim w zakresie zwiększania świadomości i edukacji w kontekście różnych urlopów, które przysługują ojcu po narodzinach dziecka. Dodatkowo warto rozważyć zmiany nazewnictwa świadczeń opiekuńczych, gdyż zasiłek dla ojców z tytułu urlopu ojcowskiego lub rodzicielskiego nazywa się “zasiłkiem macierzyńskim” mówi Joanna Włodarczyk, autorka raportu.

 

 

Wielu ojców przygotowywało się do rodzicielstwa poprzez rozmowę z partnerką (82,2%) oraz z rodziną/przyjaciółmi (75,7%). Pozytywnym trendem, który należy wzmacniać, jest też coraz częstsze korzystanie ze szkół rodzenia i warsztatów przez ojców, co nie zmienia faktu, że wciąż to mniej niż 1/3 wszystkich ojców. Szczególnie ważne wydaje się zwrócenie uwagi na najmłodszych ojców w wieku 18-20 lat, którzy wskazują na wyzwanie w przejściu z roli nastolatka do roli ojca.

Wśród trudności związanych z rodzicielstwem, niezmiennie króluje zmęczenie i brak czasu dla siebie oraz brak cierpliwości wobec dziecka. Jednocześnie blisko 9% ojców czuje osamotnienie – brakuje im wsparcia ze strony rodziny lub przyjaciół w sprawowaniu opieki nad dzieckiem. Ważne, by w takich momentach mieli oni możliwość porozmawiania z innymi ojcami. Dlatego ważne jest tworzenie przestrzeni do rozmowy dla ojców, że są osoby, które idą podobną rodzicielską ścieżką i że można z nimi porozmawiać.

Na szczególną uwagę zasługuje powiększająca się liczba ojców, która łączy swoje ojcowskie trudności z brakiem pozytywnych wzorców z własnego dzieciństwa. Wzrost świadomości ojców co do wpływu doświadczeń z własnego dzieciństwa wskazuje na silną potrzebę stworzenie oferty dla ojców (obecnie oferta dostępna jest głównie dla matek), która pozwoli im przepracować własne dzieciństwa i w konsekwencji zadbać o siebie i być w lepszym kontakcie z dzieckiem.

 

 

Autorką badania jest: Joanna Włodarczyk socjolożka, badaczka, absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego. Od 2009 roku pracuje w Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę. Od 2011 roku jest koordynatorką działu badawczego FDDS. Członkini Kolegium redakcyjnego czasopisma naukowego „Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka”. Zrealizowała wiele badań z obszaru przemocy wobec dzieci, dobrego rodzicielstwa, kontaktu dzieci i młodzieży ze szkodliwymi treściami w internecie. Autorka szeregu publikacji badawczych. Współpracuje z Fundacją Share the Care, współprowadzi podcast „Wspólne dzieci = wspólne obowiązki”.

18 października br. podczas 19. Ogólnopolskiej Konferencji „Dziecko pokrzywdzone przestępstwem” autorka raportu omówi wyniki badania wśród ojców w Polsce i podzieli się rekomendacjami. Udział w konferencji online jest bezpłatny, wymagana jest rejestracja.

Raport sfinansowano ze środków - Ministerstwa Sprawiedliwości, którego dysponentem jest Minister Sprawiedliwości.

  • Raport "Tata" 2022.pdf

Coś poszło nie tak. Kliknij, by spróbować jeszcze raz.

Mamy to! Kliknij, jeżeli chcesz dodać kolejny adres.

KontaktMediaNasz patronat
Facebook logo FacebookYouTube logo YouTubeInstagram logo InstagramSpotify logo SpotifyTelegram logo Telegram
2021 - Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę
Polityka prywatnościPolityka cookiesRegulamin darowiznDeklaracja dostępności
Standardy Ochrony Dzieci