Mentor rezyliencji - wspieranie odporności psychicznej dzieci doświadczających krzywdzenia
28.07.2021
Budowanie odporności psychicznej (rezyliencji) u dzieci, które doświadczyły krzywdzenia, pozwala łagodzić negatywne skutki tych trudnych doświadczeń. Dziecko posiadające zdolność rezyliencji może rozwijać się w prawidłowy, pozytywny sposób pomimo dramatycznych przeżyć.
- 7 na 10 nastolatków (72%) w wieku 11–17 lat doświadczyło w swoim życiu co najmniej jednej formy krzywdzenia
- Co 3. badane dziecko (32%) doświadczyło co najmniej jednej formy przestępstw konwencjonalnych (wandalizmu, rozboju lub napaści)
- 41% dzieci w Polsce doświadcza przemocy ze strony bliskich dorosłych
- 13% badanych było świadkami przemocy domowej
- 57 % respondentów padła ofiarą przemocy rówieśniczej
- Co 5. nastolatek w wieku 13–17 lat (20%) miał obciążające doświadczenie seksualne
- 7 % badanych w wieku 13–17 lat doświadczyło wykorzystania seksualnego
W szkoleniu, podzielonym na 2 etapy, mogą wziąć udział specjaliści praktykujący pracę z dziećmi i rodzinami, które doświadczają trudnych sytuacji, z sektorów:
- ochrony zdrowia
- opieki i/lub edukacji
- służb mundurowych
- opieki społecznej i/lub organizacji udzielających wsparcia
ETAP I – 16-18.11.2021 (3 dni) - Warszawa:
- paradygmat rezyliencji i zmiana perspektywy – od podejścia skoncentrowanego na deficytach do koncentracji na mocnych stronach beneficjentów;
- okresy rozwojowe krytyczne w kontekście negatywnych doświadczeń dziecięcych (ACE);
- poprawa umiejętności rozpoznawania, zapobiegania i właściwego reagowania na przypadki dzieci i rodzin zagrożonych ACE i przemocą poprzez stosowanie metod, narzędzi i strategii skoncentrowanych na rezyliencj;
- stosowanie metod, narzędzi oraz startegii rezyliencji w codziennej pracy z beneficjentem oraz przygotowanie praktycznego planu wdrażania.
W okresie 6 miesięcy od zakończenie szkolenia, uczestnicy będą wdrażali przygotowany plan działania w codziennej pracy. Proces wdrażania będzie wspierany merytorycznie przez tutorów szkolenia (rozmowy, spotkania, wizyty).
ETAP II – 05-07.04.2022 (3 dni) Warszawa:
- podsumowanie wdrożenia planu, wymiana doświadczeń uczestników szkolenia (1 dzień);
- szkolenie trenerów (2 dni): - praktyczne techniki i metody oraz narzędzia i materiały dotyczące prowadzenia szkoleń z zakresu rezyliencji.
Po drugim etapie szkolenia wybrani uczestnicy (1 osoba z każdego sektora specjalistów) przeprowadzą 3-dniowe szkolenie w gronie swoich współpracowników. Za realizację szkoleń przewidziane jest wynagrodzenie, wypłacone ze środków projektu „Pearls for children”.
Aby zgłosić się na szkolenie należy wypełnić formularz zgłoszeniowy do dnia 30.09.2021.
Liczba miejsc ograniczona (max. 25 osób). Wybór uczestników na szkolenie przeprowadzi zespół rekrutacyjny. Najwyżej ocenione zostaną osoby, które na co dzień praktykują pracę z rodzinami i dziećmi wymagającymi wsparcia psychicznego, zadeklarują udział w całości szkolenia oraz wykażą zainteresowanie przeprowadzeniem szkoleń we wskazanej przez siebie grupie współpracowników.
Szkolenia realizowane będą w Polsce przez specjalistów Centrum Badań nad Rezyliencją (RiRes), jednostkę badawczą Wydziału Psychologii Katolickiego Uniwersytetu Najświętszego Serca w Mediolanie (partnera technicznego projektu).
Szkolenia realizowane są w ramach projektu „Pearls for children”, którego celem jest zbudowanie sieci złożonej ze specjalistów pracujących z dziećmi, a także instytucji publicznych i podmiotów prywatnych zajmujących się przeciwdziałaniem krzywdzeniu dzieci, aby skuteczniej wykrywać i reagować na przypadki krzywdzenia oraz zapobiegać temu zjawisku.
Projekt finansowany ze środków programu Unii Europejskiej „Prawa, równość i obywatelstwo” (2014–2020). Więcej informacji o projekcie: www.pearlsforchildren.eu
Kontakt: Magdalena Hojnor, magdalena.hojnor@fdds.pl