• O Fundacji
    • O Fundacji
    • Struktura Fundacji
    • Rekrutujemy!
    • Ważne dokumenty
    • Projekty
  • Aktualności
  • Co robimy
    • Co robimy?
    • Pomagamy dzieciom krzywdzonym
    • Udzielamy wsparcia przez telefon
    • Wspieramy rodziców małych dzieci
    • Dbamy o bezpieczeństwo dzieci w internecie
    • Badamy zjawisko przemocy w Polsce
    • Wymiar Sprawiedliwości Przyjazny Dziecku
    • Wprowadzamy Standardy Ochrony Dzieci
    • Edukujemy profesjonalistów pracujących z dziećmi
    • Wydajemy kwartalnik "Dziecko Krzywdzone"
    • Tworzymy kampanie społeczne
    • Krajowa Koalicja na rzecz Ochrony Dzieci
    • Nasze apele, stanowiska, petycje
  • Jak pomagamy
    • Jak pomagamy?
    • Centra Pomocy Dzieciom
    • Przyjazny Pokój Przesłuchań
    • 116111 - telefon zaufania dla dzieci i młodzieży
    • Poradnia dla Rodziców Latarnia Morska
    • 800 100 100 - telefon dla rodziców i nauczycieli w sprawie bezpieczeństwa dzieci
    • Centrum wsparcia dla dzieci i młodzieży
    • Poradnia Dziecko w Sieci
    • Szkolenia i materiały dla profesjonalistów
  • Biznes wspiera dzieci
    • Biznes wspiera dzieci!
    • Formy współpracy z firmami
    • Nasze przykładowe współprace
    • Skontaktuj się z nami!
  • Wspieraj nas
    • Wspieraj nas
    • Przekaż darowiznę
    • Wspieraj regularnie – polecenie zapłaty
    • Wspieraj regularnie
    • Przekaż 1,5%
    • Załóż zbiórkę
    • #biegamdobrze
    • Zaangażuj swoją firmę
    • W jaki sposób wykorzystujemy nasze fundusze?
  • Kontakt
  • Pl
    • En
    • Ua
  • WPŁAĆ
  • Strona główna
  • O Fundacji
  • Co nowego w Fundacji?
  • Przyjazna i dobrze zorganizowana szkoła, która przyjmie nowych uczniów. List do Ministra Edukacji i Nauki
  • Co nowego w Fundacji?
  • Rekrutujemy

Przyjazna i dobrze zorganizowana szkoła dla nowych uczniów. List do Ministra Edukacji i Nauki Przemysława Czarnka

08.03.2022

Ze względu na bieżącą agresję Rosji na Ukrainę, państwo polskie – w niespotykanej od dawna skali – stało się odpowiedzialne za dzieci, które przybyły do naszego kraju, szukając schronienia. Naszym wspólnym zadaniem stało się zapewnienie im bezpieczeństwa (fizycznego i psychicznego), możliwości powrotu do równowagi i kontynuacji nauki oraz rozwoju. Jedną z podstaw do zapewnienia tego jest przyjazna i dobrze zorganizowana szkoła, która przyjmie nowych uczniów oraz wesprze ich rodziców i opiekunów. Jesteśmy przekonani, że Ministerstwo już podejmuje liczne działania mające na celu bezpieczne włączenie dzieci z Ukrainy w nasz system edukacji.  Jako organizacje pozarządowe pracujące z dziećmi w sytuacji kryzysu chcemy podzielić się wiedzą, praktyką i doświadczeniem, aby wzmocnić wdrażane działania MEiN.   

 

Dziecięce ręce, które kolorują flagę ukraińską. Na dole napis: Przyjazna i dobrze zorganizowana szkoła dla nowych uczniów. List do Ministra Edukacji i Nauki

 

Bazując na wypracowanych przez międzynarodowe organizacje standardach edukacji w sytuacjach kryzysowych oraz naszych doświadczeniach, rekomendujemy włączenie poniższych rozwiązań w planowane rekomendacje i  zapisy prawne regulujące działania oświatowe na rzecz dzieci z Ukrainy:  

  1. Zorganizowanie systemowego wsparcia – na terenie szkół i poradni psychologiczno-pedagogicznych - dla rodziców i opiekunów dzieci z doświadczeniem uchodźczym w wieku szkolnym. Takie rozwiązanie pozwoli rodzinom lepiej poradzić sobie z trudnościami związanymi z ucieczką i wojną i przejść na etap adaptacji do nowych warunków oraz bezpośrednio wzmacniać swoje dzieci w sytuacji dramatycznych zmian.
  2. Utworzenie i prowadzenie do końca bieżącego roku szkolnego oddziałów adaptacyjnych dla dzieci z doświadczeniem uchodźczym, skoncentrowanych na adaptacji do nowej szkoły i nauce języka. Czas, który pozostał do wakacji, proponujemy, by w dużej mierze wykorzystać na zajęcia, które będą wspierać dobrostan psychiczny nowych uczniów, integrować ich ze społecznością szkolną i umożliwiać im partycypację w życiu placówki i jej otoczeniu. Proponujemy, by nowo przybyli uczniowie otrzymali w szkole możliwość uczestniczenia w zajęciach artystycznych i sportowych. Regularna nauka w języku polskim mogłaby - w razie potrzeby - rozpocząć się wraz z nowym rokiem szkolnym.
  3. Wprowadzenie oferty edukacyjnej wzmacniającej umiejętności słuchania, rozwiązywania problemów i konfliktów oraz działania w szacunku do różnorodności skierowanej do całej społeczności szkolnej (edukacja antydyskryminacyjna, edukacja nt. praw człowieka). W nowej sytuacji są wszyscy uczniowie i potrzebują kompetentnej pomocy, aby dobrze ułożyć wzajemne relacje i tworzyć szkołę, w której wszyscy chcą się uczyć.
  4. Wdrożenie systemowej edukacji nauczycieli w zakresie komunikacji międzykulturowej, zagadnień związanych z migracjami i wspieraniem rezyliencji (np. poprzez model Mentora Rezyliencji) – tak, aby nabyte umiejętności od razu mogły stać się narzędziem wykorzystywanym w ich bieżącej pracy z nowymi uczniami. Ze względu na pilność tej potrzeby, podstawowe szkolenia w tym zakresie mogłyby odbywać się w formie zdalnej i obejmować niezbędną bazę.
  5. Na czas adaptacji wprowadzenie do placówek edukacyjnych mentorów międzykulturowych – odpowiednio przeszkolonych osób (najlepiej z kraju pochodzenia dzieci), które udzielają bieżącego wsparcia językowego i adaptacyjnego w trakcie zajęć (zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli).
  6. Zwrócenie szczególnej uwagi na sytuację dzieci - migrantów z niepełnosprawnościami oraz dzieci, które nie są obywatelami Ukrainy. Ich trudności adaptacyjne mogą być wielokrotnie spotęgowane i powinny otrzymać niezbędne wsparcie personelu placówek.
  7. Przygotowanie kadry pedagogicznej do zapobiegania konfliktom międzykulturowym na terenie szkoły i w jej otoczeniu. Wspieranie współpracy i integracji różnych środowisk społeczności szkolnej.
  8. Przygotowanie kadry psychologiczno-pedagogicznej placówek do realizacji badań przesiewowych w kierunku występowania zespołu stresu pourazowego oraz innych trudności związanych ze zdrowiem psychicznym, wynikających z nadmiernej ekspozycji na stres u dzieci z doświadczeniem uchodźczym - tak, aby ewentualne symptomy mogły zostać dostrzeżone odpowiednio wcześnie, a dziecko mogło otrzymać niezbędną pomoc. Wczesna interwencja w takich sytuacjach może uchronić dziecko przed negatywnymi konsekwencjami w obszarze zdrowia psychicznego.
  9. Zorganizowanie na terenach szkół wzmożonej weryfikacji i możliwości uzupełniania szczepień ochronnych oraz badań przesiewowych w kierunku chorób zakaźnych  - tak, żeby wzmocnić bezpieczeństwo zdrowotne uczniów.
  10. Obligatoryjne wdrożenie standardów ochrony dzieci we wszystkich placówkach oświatowych, aby stworzone warunki były jak najbardziej bezpieczne, a ewentualne zagrożenia - wykrywane szybko i skutecznie. Wszystkie materiały niezbędne do wdrażania standardów dostępne są bezpłatnie na stronie standardy.fdds.pl.
  11. Wdrożenie powyższych propozycji i działań edukacyjnych nie tylko we wszystkich rodzajach placówek oświatowych, ale także we wszystkich miejscach, w których przebywają dzieci bez opieki i dzieci ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi, zdrowotnymi i opiekuńczymi.

Organizacja edukacji w sytuacji, w której się znaleźliśmy, jest ogromnym wyzwaniem. Największym wyzwaniem jest jednak dla samych dzieci, które w dramatycznych okolicznościach zmieniły swoje otoczenie, zostawiły swoje domy, swoich bliskich, swoje dotychczasowe życie.  

Jesteśmy przekonani, że zadbanie – na tym etapie – o powyższe potrzeby, wzmocni odporność psychiczną uczniów, pomoże zredukować stres związany z ucieczką z kraju, a także będzie wspierać bezpieczeństwo oraz funkcjonowanie w społeczeństwie.   

Jesteśmy gotowi pogłębić przekaz wynikający z naszych rekomendacji lub dołączyć do prac grupy roboczej, która wesprze proces adaptacji nowych uczniów w tym trudnym czasie.  

 

Rekomendowane działania wspierają: 

  • Fundacja Ośrodka KARTA
  • Fundacja na rzecz Praw Ucznia
  • Kogutorium
  • Fundacja Szkoła z Klasą
  • Fundacja Ja, Nauczyciel
  • Ruch Społeczny Obywatele dla Edukacji
  • Fundacja Integracja
  • Ośrodek Działań Ekologicznych „Źródła”
  • Stowarzyszenie Lambda Szczecin
  • Fundacja Szkatułka
  • Fundacja Pole Dialogu
  • Fundacja Iwo-Doradztwo Obywatelskie
  • Fundacja Centrum im. prof. Bronisława Geremka
  • Stowarzyszenie Jeden Świat z Poznania
  • Fundacja Polskie Forum Migracyjne
  • Fundacja Aktywności Lokalnej
  • Stowarzyszenie Społeczno-Kulturalne ETHNOS
  • Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana
  • Fundacja CultureLab
  • Pomorskie Stowarzyszenie Aktywni Lokalnie
  • Polska Sieć Ekonomii
  • Stowarzyszenie Nomada
  • Fundacja Przestrzenie Dialogu
  • Fundacja Luna Plus
  • Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego
  • Instytut Spraw Publicznych
  • Fundacja Autonomia
  • Fundacja Rozwoju Dzieci im. Jana Amosa Komeńskiego
  • Fundacja Stocznia
  • Fundacja Szajn
  • Stowarzyszenie na rzecz Praworządności w Szkołach „Stowarzyszenie Umarłych Statutów”
  • SPUNK Fundacja Nowoczesnej Edukacji
  • Polskie Stowarzyszenie im. Janusza Korczaka
  • Fundacja Edukacji Prawnej „Iustitia”
  • Ruch Samorządowy TAK! Dla Polski
  • Związek Stowarzyszeń Kongres Ruchów Miejskich
  • Fundacja ADRA Polska
  • Stowarzyszenie DIVERSJA
  • Fundacja Dobra Wola
  • Stowarzyszenie Wiosna Bez Barier
  • Stowarzyszenie PORANEK
  • Fundacja Sempre a Frente
  • Środowiskowe Centra Zdrowia Psychicznego dla dzieci i młodzieży EZRA UKSW
  • Fundacja Orange
  • Społeczne Towarzystwo Oświatowe
  • Musszelka
  • Krytyka Polityczna (Stowarzyszenie im. Stanisława Brzozowskiego)
  • Federacja na rzecz Kobiet i Planowania Rodziny
  • Wielka Koalicja za Równością i Wyborem (WKRW)
  • Grupa Ponton
  • Ruch Samorządowy TAK! Dla Polski
  • Szkoła bohaterek i bohaterów
  • Stowarzyszenia Twoje Miejsce
  • Ruch społeczny NIE dla chaosu w szkole

Coś poszło nie tak. Kliknij, by spróbować jeszcze raz.

Mamy to! Dziękujemy, że jesteś z nami! <3

KontaktMediaNasz patronat
Facebook logo FacebookYouTube logo YouTubeInstagram logo InstagramSpotify logo SpotifyTelegram logo Telegram 
2021 - Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę
Polityka prywatnościRegulamin newsletteraPolityka cookiesRegulamin darowiznDeklaracja dostępnościRODO
Wyślij SMS i daj dzieciom siłę!