Przyjazna i dobrze zorganizowana szkoła dla nowych uczniów. List do Ministra Edukacji i Nauki Przemysława Czarnka
08.03.2022
Ze względu na bieżącą agresję Rosji na Ukrainę, państwo polskie – w niespotykanej od dawna skali – stało się odpowiedzialne za dzieci, które przybyły do naszego kraju, szukając schronienia. Naszym wspólnym zadaniem stało się zapewnienie im bezpieczeństwa (fizycznego i psychicznego), możliwości powrotu do równowagi i kontynuacji nauki oraz rozwoju. Jedną z podstaw do zapewnienia tego jest przyjazna i dobrze zorganizowana szkoła, która przyjmie nowych uczniów oraz wesprze ich rodziców i opiekunów. Jesteśmy przekonani, że Ministerstwo już podejmuje liczne działania mające na celu bezpieczne włączenie dzieci z Ukrainy w nasz system edukacji. Jako organizacje pozarządowe pracujące z dziećmi w sytuacji kryzysu chcemy podzielić się wiedzą, praktyką i doświadczeniem, aby wzmocnić wdrażane działania MEiN.

Bazując na wypracowanych przez międzynarodowe organizacje standardach edukacji w sytuacjach kryzysowych oraz naszych doświadczeniach, rekomendujemy włączenie poniższych rozwiązań w planowane rekomendacje i zapisy prawne regulujące działania oświatowe na rzecz dzieci z Ukrainy:
- Zorganizowanie systemowego wsparcia – na terenie szkół i poradni psychologiczno-pedagogicznych - dla rodziców i opiekunów dzieci z doświadczeniem uchodźczym w wieku szkolnym. Takie rozwiązanie pozwoli rodzinom lepiej poradzić sobie z trudnościami związanymi z ucieczką i wojną i przejść na etap adaptacji do nowych warunków oraz bezpośrednio wzmacniać swoje dzieci w sytuacji dramatycznych zmian.
 - Utworzenie i prowadzenie do końca bieżącego roku szkolnego oddziałów adaptacyjnych dla dzieci z doświadczeniem uchodźczym, skoncentrowanych na adaptacji do nowej szkoły i nauce języka. Czas, który pozostał do wakacji, proponujemy, by w dużej mierze wykorzystać na zajęcia, które będą wspierać dobrostan psychiczny nowych uczniów, integrować ich ze społecznością szkolną i umożliwiać im partycypację w życiu placówki i jej otoczeniu. Proponujemy, by nowo przybyli uczniowie otrzymali w szkole możliwość uczestniczenia w zajęciach artystycznych i sportowych. Regularna nauka w języku polskim mogłaby - w razie potrzeby - rozpocząć się wraz z nowym rokiem szkolnym.
 - Wprowadzenie oferty edukacyjnej wzmacniającej umiejętności słuchania, rozwiązywania problemów i konfliktów oraz działania w szacunku do różnorodności skierowanej do całej społeczności szkolnej (edukacja antydyskryminacyjna, edukacja nt. praw człowieka). W nowej sytuacji są wszyscy uczniowie i potrzebują kompetentnej pomocy, aby dobrze ułożyć wzajemne relacje i tworzyć szkołę, w której wszyscy chcą się uczyć.
 - Wdrożenie systemowej edukacji nauczycieli w zakresie komunikacji międzykulturowej, zagadnień związanych z migracjami i wspieraniem rezyliencji (np. poprzez model Mentora Rezyliencji) – tak, aby nabyte umiejętności od razu mogły stać się narzędziem wykorzystywanym w ich bieżącej pracy z nowymi uczniami. Ze względu na pilność tej potrzeby, podstawowe szkolenia w tym zakresie mogłyby odbywać się w formie zdalnej i obejmować niezbędną bazę.
 - Na czas adaptacji wprowadzenie do placówek edukacyjnych mentorów międzykulturowych – odpowiednio przeszkolonych osób (najlepiej z kraju pochodzenia dzieci), które udzielają bieżącego wsparcia językowego i adaptacyjnego w trakcie zajęć (zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli).
 - Zwrócenie szczególnej uwagi na sytuację dzieci - migrantów z niepełnosprawnościami oraz dzieci, które nie są obywatelami Ukrainy. Ich trudności adaptacyjne mogą być wielokrotnie spotęgowane i powinny otrzymać niezbędne wsparcie personelu placówek.
 - Przygotowanie kadry pedagogicznej do zapobiegania konfliktom międzykulturowym na terenie szkoły i w jej otoczeniu. Wspieranie współpracy i integracji różnych środowisk społeczności szkolnej.
 - Przygotowanie kadry psychologiczno-pedagogicznej placówek do realizacji badań przesiewowych w kierunku występowania zespołu stresu pourazowego oraz innych trudności związanych ze zdrowiem psychicznym, wynikających z nadmiernej ekspozycji na stres u dzieci z doświadczeniem uchodźczym - tak, aby ewentualne symptomy mogły zostać dostrzeżone odpowiednio wcześnie, a dziecko mogło otrzymać niezbędną pomoc. Wczesna interwencja w takich sytuacjach może uchronić dziecko przed negatywnymi konsekwencjami w obszarze zdrowia psychicznego.
 - Zorganizowanie na terenach szkół wzmożonej weryfikacji i możliwości uzupełniania szczepień ochronnych oraz badań przesiewowych w kierunku chorób zakaźnych - tak, żeby wzmocnić bezpieczeństwo zdrowotne uczniów.
 - Obligatoryjne wdrożenie standardów ochrony dzieci we wszystkich placówkach oświatowych, aby stworzone warunki były jak najbardziej bezpieczne, a ewentualne zagrożenia - wykrywane szybko i skutecznie. Wszystkie materiały niezbędne do wdrażania standardów dostępne są bezpłatnie na stronie standardy.fdds.pl.
 - Wdrożenie powyższych propozycji i działań edukacyjnych nie tylko we wszystkich rodzajach placówek oświatowych, ale także we wszystkich miejscach, w których przebywają dzieci bez opieki i dzieci ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi, zdrowotnymi i opiekuńczymi.
 
Organizacja edukacji w sytuacji, w której się znaleźliśmy, jest ogromnym wyzwaniem. Największym wyzwaniem jest jednak dla samych dzieci, które w dramatycznych okolicznościach zmieniły swoje otoczenie, zostawiły swoje domy, swoich bliskich, swoje dotychczasowe życie.
Jesteśmy przekonani, że zadbanie – na tym etapie – o powyższe potrzeby, wzmocni odporność psychiczną uczniów, pomoże zredukować stres związany z ucieczką z kraju, a także będzie wspierać bezpieczeństwo oraz funkcjonowanie w społeczeństwie.
Jesteśmy gotowi pogłębić przekaz wynikający z naszych rekomendacji lub dołączyć do prac grupy roboczej, która wesprze proces adaptacji nowych uczniów w tym trudnym czasie.
Rekomendowane działania wspierają:
- Fundacja Ośrodka KARTA
 - Fundacja na rzecz Praw Ucznia
 - Kogutorium
 - Fundacja Szkoła z Klasą
 - Fundacja Ja, Nauczyciel
 - Ruch Społeczny Obywatele dla Edukacji
 - Fundacja Integracja
 - Ośrodek Działań Ekologicznych „Źródła”
 - Stowarzyszenie Lambda Szczecin
 - Fundacja Szkatułka
 - Fundacja Pole Dialogu
 - Fundacja Iwo-Doradztwo Obywatelskie
 - Fundacja Centrum im. prof. Bronisława Geremka
 - Stowarzyszenie Jeden Świat z Poznania
 - Fundacja Polskie Forum Migracyjne
 - Fundacja Aktywności Lokalnej
 - Stowarzyszenie Społeczno-Kulturalne ETHNOS
 - Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana
 - Fundacja CultureLab
 - Pomorskie Stowarzyszenie Aktywni Lokalnie
 - Polska Sieć Ekonomii
 - Stowarzyszenie Nomada
 - Fundacja Przestrzenie Dialogu
 - Fundacja Luna Plus
 - Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego
 - Instytut Spraw Publicznych
 - Fundacja Autonomia
 - Fundacja Rozwoju Dzieci im. Jana Amosa Komeńskiego
 - Fundacja Stocznia
 - Fundacja Szajn
 - Stowarzyszenie na rzecz Praworządności w Szkołach „Stowarzyszenie Umarłych Statutów”
 - SPUNK Fundacja Nowoczesnej Edukacji
 - Polskie Stowarzyszenie im. Janusza Korczaka
 - Fundacja Edukacji Prawnej „Iustitia”
 - Ruch Samorządowy TAK! Dla Polski
 - Związek Stowarzyszeń Kongres Ruchów Miejskich
 - Fundacja ADRA Polska
 - Stowarzyszenie DIVERSJA
 - Fundacja Dobra Wola
 - Stowarzyszenie Wiosna Bez Barier
 - Stowarzyszenie PORANEK
 - Fundacja Sempre a Frente
 - Środowiskowe Centra Zdrowia Psychicznego dla dzieci i młodzieży EZRA UKSW
 - Fundacja Orange
 - Społeczne Towarzystwo Oświatowe
 - Musszelka
 - Krytyka Polityczna (Stowarzyszenie im. Stanisława Brzozowskiego)
 - Federacja na rzecz Kobiet i Planowania Rodziny
 - Wielka Koalicja za Równością i Wyborem (WKRW)
 - Grupa Ponton
 - Ruch Samorządowy TAK! Dla Polski
 - Szkoła bohaterek i bohaterów
 - Stowarzyszenia Twoje Miejsce
 - Ruch społeczny NIE dla chaosu w szkole