• O Fundacji
    • O Fundacji
    • Struktura Fundacji
    • Rekrutujemy!
    • Ważne dokumenty
    • Projekty
  • Aktualności
  • Co robimy
    • Co robimy?
    • Pomagamy dzieciom krzywdzonym
    • Udzielamy wsparcia przez telefon
    • Wspieramy rodziców małych dzieci
    • Dbamy o bezpieczeństwo dzieci w internecie
    • Badamy zjawisko przemocy w Polsce
    • Wymiar Sprawiedliwości Przyjazny Dziecku
    • Wprowadzamy Standardy Ochrony Dzieci
    • Edukujemy profesjonalistów pracujących z dziećmi
    • Wydajemy kwartalnik "Dziecko Krzywdzone"
    • Tworzymy kampanie społeczne
    • Wywieramy nacisk na decydentów
  • Jak pomagamy
    • Jak pomagamy?
    • Centra Pomocy Dzieciom
    • 116111 - telefon zaufania dla dzieci i młodzieży
    • Centrum Dziecka i Rodziny
    • 800 100 100 - telefon dla rodziców i nauczycieli w sprawie bezpieczeństwa dzieci
    • Przyjazny Pokój Przesłuchań
    • Poradnia Dziecko w Sieci
    • Szkolenia i materiały dla profesjonalistów
  • Biznes wspiera dzieci
    • Biznes wspiera dzieci!
    • Formy współpracy z firmami
    • Nasze przykładowe współprace
    • Skontaktuj się z nami!
  • Wspieraj nas
    • Wspieraj nas
    • Przekaż darowiznę
    • Wspieraj regularnie – polecenie zapłaty
    • Wspieraj regularnie
    • Przekaż 1%
    • Załóż zbiórkę
    • #biegamdobrze
    • Zaangażuj swoją firmę
    • W jaki sposób wykorzystujemy nasze fundusze?
  • Kontakt
  • Petycje
  • Pl
    • En
    • Ua
  • Przekaż 
    1,5% podatku
  • Strona główna
  • O Fundacji
  • Co nowego w Fundacji?
  • Codziennie odbieramy telefony z wołaniem o pomoc – dramatyczne statystyki telefonu zaufania 116 111 za 2021 rok
  • Co nowego w Fundacji?
  • Rekrutujemy

Codziennie odbieramy telefony z wołaniem o pomoc – dramatyczne statystyki telefonu zaufania 116 111 za 2021 rok

23.02.2022

2021 to był najtrudniejszy rok, jeśli chodzi o telefon zaufania 116 111 i liczbę interwencji ratujące zdrowie lub życie dziecka. Podjęliśmy ich 823, średnio ponad 2 dziennie! Każdego dnia 15 młodych osób dzwoni i pisze z myślami samobójczymi, 21 mówi o depresji i obniżonym nastroju, a blisko 30 o lękach i presji, z którą sobie nie radzi[1]. 

 

Według naszego najnowszego badania przeprowadzonego we współpracy z ABR SESTA i SYNO POLAND, numer 116 111 jest najbardziej rozpoznawalnym numerem telefonu zaufania wśród młodzieży w wieku 12-17 lat[2].

Dzieci i młodzież coraz częściej doświadczają kryzysów psychicznych. Potwierdzają to zarówno dane policyjne, jak i statystyki telefonu zaufania 116 111, prowadzonego przez nas od ponad 13 lat. W 2021 roku Komenda Główna Policji zarejestrowała 1469 prób samobójczych wśród dzieci i nastolatków do 18 r. ż., w tym aż 85 podjętych przez dzieci do 12 r.ż. W minionym roku aż 127 z nich zakończyło się zgonem dziecka[3].

Tę dramatyczną sytuację potwierdzają również nasze statystyki, według których w minionym roku konsultanci telefonu zaufania 116 111 aż 823 razy interweniowali w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia dziecka. To średnio ponad 2 interwencje dziennie! Był to najtrudniejszy, jak dotąd rok, jeśli chodzi o tę statystykę. W 2018 r. takich interwencji było 346, w 2019 – 519, w 2020 – 747.

 

Z czym najczęściej zmagały się dzieci dzwoniące do 116 111 w 2021 roku?

W ubiegłym roku, działając w trybie 24/7, przeprowadziliśmy 57621 rozmów i odpowiedzieliśmy na 9232 wiadomości online. Młode osoby, które kontaktowały się ze 116 111 telefonicznie i przez stronę 116111.pl, najczęściej opowiadały o problemach dotyczących zdrowia psychicznego. Nie ma dnia, kiedy zespół nie odebrałby telefonu, w którym pojawia się ten temat. W tych rozmowach słyszymy od dzieci, że nie wierzą w siebie, nie widzą sensu życia, że czują ciągły stres, z którym nie potrafią sobie poradzić. Mówią też o lękach i samotności, a także zachowaniach autodestrukcyjnych i myślach samobójczych – mówi Paula Włodarczyk, koordynatorka telefonu zaufania 116 111.

W 2021 roku w ponad 35% wszystkich rozmów pojawił się temat zdrowia psychicznego (blisko 23 800 kontaktów). Tematy dotyczące myśli i zamiarów samobójczych wystąpiły w niemal 5700 kontaktach (średnio 15,6 razy dziennie). Rozmowy na temat depresji wystąpiły niemal 7800 razy (średnio 21,4 razy dziennie), a lęków – niemal 10 700 razy (średnio 29,3 razy dziennie).

Innym, stale obecnym problemem, który pojawiał się w rozmowach z dziećmi, była przemoc. W 2021 roku zarejestrowano 3627 kontaktów dotyczących przemocy psychicznej (średnio niemal 10 kontaktów dziennie) oraz 3337 kontaktów dotyczących przemocy fizycznej (średnio ponad 9 dziennie). Zespół 116 111 odnotował również 2037 zgłoszeń, których tematem była przemoc rówieśnicza, co stanowiło 1/3 wszystkich zgłoszeń dotyczących przemocy w ogóle.

W minionym roku konsultanci telefonu zarejestrowali też 976 kontaktów dotyczących wykorzystywania seksualnego dzieci, w tym uwodzenia online (średnio niemal 3 kontakty dziennie).

 

Znajomość telefonów zaufania wśród młodzieży

Do pogarszającego się stanu zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży przyczyniają się m.in. wieloletnie zaniedbania systemowe w obszarze psychiatrii i psychologii. Dzieci i nastolatki wciąż w wielu przypadkach nie mają dostępu do specjalistów. Dla nich telefony zaufania są często jedyną realną szansą na pomoc.

Dlatego postanowiliśmy sprawdzić znajomość telefonów zaufania wśród młodzieży w wieku 12-17 lat i zbadać korelację tej znajomości z ich poczuciem szczęścia i bezpieczeństwa oraz deklarowanym wsparciem społecznym. Badanie zostało przeprowadzone w styczniu 2022 roku przez ABR SESTA i SYNO POLAND we współpracy z FDDS.

Badanie pokazało, że co ósmy (13%) polski nastolatek jest nieszczęśliwy. Istotnie częściej nieszczęśliwe są osoby w wieku 15-17 lat (18%) niż te w wieku 12-14 lat (9%).

7% polskich nastolatków nie czuje się bezpiecznie w swojej najbliższej okolicy. Również w tym przypadku osoby w wieku 15-17 lat istotnie częściej nie czują się bezpiecznie (9%), zaś osoby w wieku 12-14 lat istotnie częściej mają poczucie bezpieczeństwa w miejscu, w którym mieszkają (87%).

Z badania wynika, że co piąty nastolatek (21%) potrafi spontanicznie wskazać choć jeden telefon zaufania. Najwięcej badanych (13%) znało 116 111 – telefon zaufania dla dzieci i młodzieży, a następnie telefony alarmowe (5%). Z listy telefonów zaufania (znajomość wspomagana) najczęściej wskazywane były: 116 111 – telefon zaufania dla dzieci i młodzieży (37%), Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia” 801 12 00 02 (35%) oraz Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka 800 12 12 12 (35%).

Co 12. badany nastolatek (8%) korzystał kiedykolwiek z telefonu zaufania. Najczęściej był to 116 111 – telefon zaufania dla dzieci i młodzieży (22%) oraz Młodzieżowy Telefon Zaufania 22 635 93 92 grupy edukatorów seksualnych „PONTON” (22%).

Aż 7% nastolatków przyznało, że nie ma w swoim otoczeniu ani jednej osoby, do której może się zwrócić w trudnej sytuacji, zaś 4% odmówiło odpowiedzi na to pytanie. Osoby, które są nieszczęśliwe, nie czują się bezpiecznie w swojej najbliższej okolicy oraz oceniają swoją sytuację materialną jako skromną, istotnie częściej nie mają w swoim otoczeniu żadnej osoby, którą mogą prosić o wsparcie.

W Polsce funkcjonuje kilka telefonów zaufania, które oferują bezpłatną pomoc dzieciom i młodzieży. Tym lepiej, że jest ich kilka. Biorąc pod uwagę ogromną skalę potrzeb młodych ludzi i realne problemy z dostępem do profesjonalnej pomocy w najbliższym otoczeniu, każda tego typu inicjatywa jest cenna i potrzebna. Ważne, żeby dzieci wiedziały, gdzie mogą zadzwonić, i że po drugiej stronie usłyszą głos życzliwego dorosłego, który jest po to, żeby im pomóc w każdej sytuacji – mówi dr Monika Sajkowska, prezeska Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.

Pełna treść raportu: Znajomość Telefonów Zaufania wśród młodzieży. Wyniki badania

Telefon zaufania 116 111 jest naszym działaniem strategicznym, którego realizacja wymaga stabilności finansowej w długofalowej perspektywie. Możesz nas wesprzeć, przekazując 1% podatku na rzecz telefonu zaufania 116 111 i dzieci, które doświadczyły przemocy.

Wpisz w deklarację podatkową KRS 0000 20 44 26 i daj dzieciom siłę!

Więcej informacji na stronach: wspierajtelefon.pl oraz fdds.pl.

 


 

[1] Statystyki 116 111 – telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży za 2021 rok.

[2] Znajomość Telefonów Zaufania wśród młodzieży. Badanie zrealizowane wśród dzieci i młodzieży w wieku 12-17 lat (N=814), ABR SESTA i SYNO POLAND we współpracy z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę, 2022.

[3] Dane Komendy Głównej Policji dot. zamachów samobójczych w 2021 roku.

Coś poszło nie tak. Kliknij, by spróbować jeszcze raz.

Mamy to! Kliknij, jeżeli chcesz dodać kolejny adres.

KontaktMediaNasz patronat
Facebook logo FacebookYouTube logo YouTubeInstagram logo InstagramSpotify logo SpotifyTelegram logo Telegram
2021 - Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę
Polityka prywatnościPolityka cookiesRegulamin darowiznDeklaracja dostępności
Podpisz petycję