Jeszcze więcej wsparcia w telefonie zaufania dla dzieci i młodzieży 116 111 Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę
03.12.2024
Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, która od prawie 16 lat prowadzi 116 111 – telefon zaufania dla dzieci i młodzieży, zwiększyła zakres jego oferty pomocowej. Teraz dzieci mogą nie tylko porozmawiać o ważnych dla siebie sprawach w trakcie dyżurów zespołu konsultantek i konsultantów, lecz także zasięgnąć specjalistycznej porady u m.in. prawniczki, dietetyczki czy seksuolożki. Rozszerzone zostały także godziny funkcjonowania czatu na stronie 116111.pl, który aktualnie jest dostępny dla młodych ludzi przez całą dobę. Te zmiany to efekt wygrania przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę konkursu Ministerstwa Zdrowia na prowadzenie Centrum Wsparcia dla dzieci i młodzieży w kryzysie psychicznym.
Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży 116 111 od prawie 16 lat pomaga dzieciom szukającym bezpiecznej osoby dorosłej, z którą mogą porozmawiać o najważniejszych dla siebie sprawach. Telefon jest anonimowy, bezpłatny, całodobowy oraz poufny – konsultanci i konsultantki nie zdradzają nikomu treści rozmów, chyba że życie lub zdrowie dziecka są zagrożone. Te same zasady obowiązują przy udzielaniu przez zespół wsparcia w formie pisemnej – na czacie lub w wiadomościach, które można wysłać, korzystając z panelu na stronie 116111.pl. Telefon jest przestrzenią, w której dzieci i młodzież mogą porozmawiać na każdy temat.
– Każdego dnia i każdej nocy dajemy młodym ludziom możliwość kontaktu z życzliwym dorosłym, który ich wysłucha i równocześnie nie oceni. Budujemy nadzieję, że w otoczeniu naszych rozmówców znajdą się osoby gotowe – tak ja my – udzielić im wsparcia w trudnych momentach. Teraz mamy okazję dotrzeć do kolejnych młodych ludzi, którzy zasługują na to, żeby ich historia została usłyszana – mówi Katarzyna Talacha z telefonu zaufania 116 111.
– Nowe, większe możliwości pomocy dzieciom przez zespół 116 111 wynikają z faktu, że Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę wygrała ogłoszony przez Ministerstwo Zdrowia konkurs na prowadzenie Centrum Wsparcia dla dzieci i młodzieży w kryzysie psychicznym. W wyniku tego mogliśmy m.in. powiększyć zespół konsultantek i konsultantów, uruchomić specjalistyczne dyżury tematyczne z różnych dziedzin, a także przedłużyć godziny działania czatu na stronie 116111.pl – pomoc jest na nim dostępna przez całą dobę, podobnie jak na linii telefonicznej. Bardzo się cieszymy, że możemy wspierać dzieci w jeszcze większym zakresie niż dotychczas – mówi Beata Wojtkowska, członkini zarządu FDDS.
Przygotowując się do poszerzenia oferty pomocowej, zapytano młode osoby, z jaką specjalistką bądź specjalistą najchętniej porozmawiałyby w telefonie zaufania dla dzieci i młodzieży 116 111. Wskazówki pozwoliły rozbudować zespół stosownie do zgłaszanych potrzeb.
– W wyniku tego Fundacja uruchomiła nowe tematyczne dyżury specjalistyczne z zakresu prawa, seksuologii, dietetyki, pracy socjalnej, pedagogiki, psychiatrii oraz terapii uzależnień. Nowo zatrudnione ekspertki i eksperci przeszli gruntowne szkolenie dotyczące między innymi specyfiki pracy w telefonie zaufania, specyfiki rozmowy z dziećmi i młodzieżą na różnych etapach rozwojowych. Poprzez szkolenia podnosimy także stale umiejętności i wiedzę naszego zespołu konsultanckiego – tak, aby w rozmowach z młodymi ludźmi odpowiadać na ich realne potrzeby i problemy – mówi Anna Gierczuk, koordynatorka telefonu zaufania 116 111 Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.
Aktualne informacje o działaniach Centrum Wsparcia dla dzieci i młodzieży (w tym o dyżurach specjalistycznych) wraz z wyszukiwarką placówek z terenu całej Polski, gdzie młode osoby mogą uzyskać pomoc psychologiczną i psychiatryczną, można znaleźć na stronie: centrumwsparciadladzieci.pl
Informacje o działaniu telefonu zaufania oraz możliwość kontaktu z zespołem konsultanckim poprzez formy pisemne (czat oraz wiadomość wysłaną przez formularz) są dostępne na stronie: 116111.pl