• O Fundacji
    • O Fundacji
    • Struktura Fundacji
    • Rekrutujemy!
    • Ważne dokumenty
    • Projekty
  • Aktualności
  • Co robimy
    • Co robimy?
    • Pomagamy dzieciom krzywdzonym
    • Udzielamy wsparcia przez telefon
    • Wspieramy rodziców małych dzieci
    • Dbamy o bezpieczeństwo dzieci w internecie
    • Badamy zjawisko przemocy w Polsce
    • Wymiar Sprawiedliwości Przyjazny Dziecku
    • Wprowadzamy Standardy Ochrony Dzieci
    • Edukujemy profesjonalistów pracujących z dziećmi
    • Wydajemy kwartalnik "Dziecko Krzywdzone"
    • Tworzymy kampanie społeczne
    • Krajowa Koalicja na rzecz Ochrony Dzieci
    • Nasze apele, stanowiska, petycje
  • Jak pomagamy
    • Jak pomagamy?
    • Centra Pomocy Dzieciom
    • Przyjazny Pokój Przesłuchań
    • 116111 - telefon zaufania dla dzieci i młodzieży
    • Poradnia dla Rodziców Latarnia Morska
    • 800 100 100 - telefon dla rodziców i nauczycieli w sprawie bezpieczeństwa dzieci
    • Centrum wsparcia dla dzieci i młodzieży
    • Poradnia Dziecko w Sieci
    • Szkolenia i materiały dla profesjonalistów
  • Biznes wspiera dzieci
    • Biznes wspiera dzieci!
    • Formy współpracy z firmami
    • Nasze przykładowe współprace
    • Skontaktuj się z nami!
  • Wspieraj nas
    • Wspieraj nas
    • Przekaż darowiznę
    • Wspieraj regularnie – polecenie zapłaty
    • Wspieraj regularnie
    • Przekaż 1,5%
    • Załóż zbiórkę
    • #biegamdobrze
    • Zaangażuj swoją firmę
    • W jaki sposób wykorzystujemy nasze fundusze?
  • Kontakt
  • Pl
    • En
    • Ua
  • WPŁAĆ
  • Strona główna
  • O Fundacji
  • Co nowego w Fundacji?
  • Apel do Ministra Edukacji i Nauki o opracowanie narodowej strategii powrotu dzieci do szkół
  • Co nowego w Fundacji?
  • Rekrutujemy

Apel do Ministra Edukacji i Nauki o opracowanie ogólopolskiej strategii powrotu dzieci do szkół

15.04.2021

Zwracamy się z apelem o opracowanie ogólnopolskiej strategii powrotu dzieci do szkół. Strategia ta powinna jako priorytet postawić ochronę zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, a nie nadrabianie programowych zaległości; powinna położyć nacisk na reintegrację dzieci z grupą rówieśniczą, ponowną adaptację do warunków nauki stacjonarnej. Powinna też przewidzieć realne wsparcie dla nauczycieli i rodziców, w postaci gotowych do użycia pomocy i narzędzi czy superwizji i pomocy psychologicznej dostępnej w każdej szkole.

Czas pandemii dla wielu dzieci był szczególnym wyzwaniem ze względu m.in. na ograniczony kontakt z rówieśnikami, naukę zdalną, zaburzoną rutynę dnia, ograniczone możliwości aktywności fizycznej czy lęk o zdrowie własne i bliskich, brak informacji. Wyzwania te przyczyniły się po pogorszenia i tak już poważnej sytuacji w zakresie zaburzeń zdrowia psychicznego u dzieci i młodzieży. Badania przeprowadzone przez naszą Fundację wśród osób w wieku 13-17 lat nt. funkcjonowania dzieci w czasie lockdownu wskazują, że blisko 1/3 respondentów deklarowała pogorszenie nastroju. W prowadzonym przez naszą Fundację telefonie zaufania dla dzieci i młodzieży 116111 zarejestrowaliśmy 747 interwencji w przypadku bezpośredniego zagrożenia zdrowia i życia dziecka (o 43% więcej niż w roku 2019). Z danych policji wynika, że w roku 2020 po raz kolejny zanotowano wzrost liczby prób samobójczych ze skutkiem śmiertelnym (w stosunku do poprzedniego roku) podejmowanych przez osoby poniżej 18 roku życia. Pandemia nałożyła się na pogarszający się od lat stan zdrowia psychicznego polskich dzieci.

Koniec pandemii nie będzie jednak końcem problemów. Konsekwencje przeżywanych przez ostatni rok lęków i ograniczeń będą długofalowe. Poprawa warunków epidemicznych i powrót dzieci do nauki stacjonarnej będą kolejnym momentem, który może być dla wielu dzieci i młodych ludzi niezwykle trudny. Po ponad roku funkcjonowania w warunkach poważnych ograniczeń, ale i pewnej wygody związanej z nauką z domów, ponowna adaptacja do trybu funkcjonowania w warunkach szkolnych może wiązać się z zaostrzeniem kryzysów psychicznych. Powinniśmy podjąć starania, by dzieci i młodzież w tej zmianie nie pozostały osamotnione.

Myśl o powrocie do nauki stacjonarnej budzi też obawy kadry pedagogicznej. Z wypowiedzi przedstawicieli nauczycieli podczas debaty naszej debaty “Konsekwencje pandemii Covid-19 dla zdrowia psychicznego oraz edukacji dzieci i młodzieży w Polsce” jak również debaty “Ratujmy dzieci w kryzysach psychicznych” zorganizowanej w senacie RP wynika, że nauczyciele mają świadomość złej kondycji psychicznej dzieci i młodzieży, jednak czują się bezradni i nie wiedzą co robić wobec konieczności zrealizowania podstawy programowej. Podobną bezradność odczuwają rodzice. Pomocy potrzebują zatem wszyscy biorący udział w procesie edukacji: dzieci, rodzice i nauczyciele.

Pandemia ponad rok temu wszystkich zaskoczyła. Ten rok wzbogacił nas jednak o doświadczenia i wiedzę, jak zadbać o ludzi w takiej sytuacji. Odpowiedzialne Państwo nie może pozostawić uczniów, ich rodziców i nauczycieli samych z tak trudnymi problemami. 

  • Apel do Ministra Edukacji i Nauki.pdf

Coś poszło nie tak. Kliknij, by spróbować jeszcze raz.

Mamy to! Dziękujemy, że jesteś z nami! <3

KontaktMediaNasz patronat
Facebook logo FacebookYouTube logo YouTubeInstagram logo InstagramSpotify logo SpotifyTelegram logo Telegram 
2021 - Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę
Polityka prywatnościRegulamin newsletteraPolityka cookiesRegulamin darowiznDeklaracja dostępnościRODO
Wyślij SMS i daj dzieciom siłę!